Dzień Babci w Zameczku Prezydenckim

Zawsze w styczniu stajemy przed dylematem jak ucieszyć babcie naszych dzieci z okazji ich święta. W tym roku postawiliśmy na wyjazd i wspólne spędzenie czasu. Wyjazd, tak, akurat o tym nie musimy zbyt długo myśleć. Pytanie tylko jak ułożyć program obchodów Dnia Babci dla pasjonatki historii i skoków narciarskich? Odpowiedź jest jedna - Wisła - a w niej dwa pewniki - Rezydencja Prezydenta RP i Galeria trofeów sportowych Adama Małysza. A na koniec słodka wisienka na torcie czyli pyszne co nieco w Cukierni "U Janeczki". Uzbrojeni w cierpliwość poczekaliśmy tylko na nieco bardziej wiosenną pogodę i na dzień z mniejszym ryzykiem (częstych niestety...) korków w Wiśle czyli już u schyłku sezonu narciarskiego, a jeszcze przed sezonem turystycznym. Ostatni weekend marca okazał się być na taką wyprawę idealny.

Przystanek 1: Rezydencja Prezydenta RP w Wiśle Czarne

Rezydencja Prezydenta RP Zamek w Wiśle – Narodowy Zespół Zabytkowy
Wisła, ul. Zameczek 1 | tel. 33  854 65 00 | www.zamekwisla.pl

Rezydencja Prezydenta RP w Wiśle położona jest na stoku Zadniego Gronia, niedaleko zbiegu potoków Białej i Czarnej Wisełki. Na Rezydencję składa się Zamek Górny wraz z drewnianą kaplicą św. Jadwigi Śląskiej, Zamek Dolny oraz Gajówka.

Obecnie Zamek Dolny pełni funkcję hotelu. Do dyspozycji turystów i gości jest kawiarnia i taras z pięknym widokiem, dobra kawa, ciasta i... dobra miodonka. Obok znajduje się plac zabaw dla dzieci i siłownia plenerowa. Z kolei w Gajówce znajduje się restauracja oraz pokoje gościnne. Ze względu na przystępne ceny i rozległe widoki (m.in. na zaporę w Wiśle Czarne) - warto i tu zatrzymać się po drodze.

Unikatowe dzieło polskiej architektury okresu międzywojennego - Zamek Górny można zwiedzać za darmo od środy do soboty w godzinach: 11:00, 12:30 lub 14:00 po wcześniejszym umówieniu się. Rezerwacji zwiedzania można dokonać telefonicznie (tel. 33 854 65 00), pocztą elektroniczną (zamekwisla@zamekwisla.pl) lub osobiście w recepcji Zamku Dolnego.

Zamek Górny jest udostępniony do zwiedzania przez cały rok za wyjątkiem świąt. Zwiedza się z przewodnikiem w grupach - maksymalnie 20 osobowych.

Aby wejść na teren Rezydencji trzeba mieć przy sobie dokumenty potwierdzające tożsamość i być przygotowanym na szczegółową "lotniskową" kontrolę przy wejściu. Zamek zwiedzamy w towarzystwie przewodnika i pracownika ochrony.

Program zwiedzania był bardzo ciekawy także dzięki opowieściom naszej pani przewodnik, która przybliżała nam czasy dawne i współczesne tego miejsca. Bez pośpiechu przechodziliśmy przez kolejne pomieszczenia, m.in. główny hall, jadalnię, salonik myśliwski, salon kąpielowy oraz gabinety prezydentów: historyczny Ignacego Mościckiego i współczesny, który jest miejscem pracy Andrzej Dudy podczas jego pobytu w Wiśle. Podziwialiśmy piękne widoki z przestronnych okien i dotykaliśmy zarówno historii jak i teraźniejszości tego miejsca.

Na koniec zwiedziliśmy kaplicę pw. św. Jadwigi Śląskiej. Kaplica zbudowana w 1909 roku jest pięknie zachowana i pełna zabytkowych obrazów i rzeźb oraz darów przekazywanych przez kolejne pary prezydenckie.

Przystanek 2: Galeria trofeów sportowych Adama Małysza
Wisła, ul. 1 Maja 48 A | tel. 517 567 660 | www.malysz.org

www.malysz.org/galeria-online

Drugim odwiedzonym przez nas miejscem była Galeria trofeów sportowych Adama Małysza. Znajdziecie tutaj nie tylko puchary, medale, odznaczenia i wszelkiego rodzaju nagrody, ale także kolekcję nart, identyfikatorów, koszulek, kombinezonów i wiele wiele więcej. Wszystkie eksponaty mamy na wyciągnięcie ręki, a największe wrażenie robią oczywiście cztery ogromne i piękne kryształowe kule.

Cała imponująca kolekcja obudziła wspomnienia nie tak dawnej sportowej przeszłości Adama Małysza i szacunek dla jego wielkich osiągnięć sportowych. Zajrzyjcie tu koniecznie!

Godziny otwarcia: Poza sezonem od wtorku do soboty w godzinach 10:00 - 17:00 oraz w niedzielę w godzinach 10:00 - 15:00. W trakcie sezonu (ferie, wakacje i święta) – od poniedziałku do niedzieli w godzinach 10:00 - 17:00. Bilety wstępu: normalny 5 zł, ulgowy 3 zł, emeryci 4 zł.

Przystanek 3: Cukiernia "U Janeczki"
Wisła, ul. 1 Maja 57 lub 1 Maja 9 | Ustroń, ul. Daszyńskiego 12 | www.janeczka.pl

Na koniec musiał być jakiś bardzo słodki akcent, więc postawiliśmy na wizytę w Cukierni "U Janeczki", a tu czekała na nas kawa i bezowy tort dacquoise. Jak uroczo się nazywał tak pysznie smakował - polecamy :)