Rowerem... Lasy Janowskie | Leśna Trasa Rowerowa

Mając kilka dni do dyspozycji zapragnęliśmy pojechać gdzieś gdzie jeszcze do tej pory razem nie byliśmy. Zapakowaliśmy rowery i pojechaliśmy odkrywać ścieżki rowerowe ROZTOCZA ŚRODKOWEGO i ZACHODNIEGO oraz LASÓW JANOWSKICH. W ciągu pięciu dniu zobaczyliśmy tylko ułamek tego co oferują te piękne okolice, ale i tak jesteśmy zachwyceni i zachęceni do powrotu. Wrócimy tu na pewno!

Układając program naszego pobytu mieliśmy na uwadze to, że wróciło upalne lato, więc bardziej szukaliśmy cienia w lasach i ochłody nad wodą niż atrakcji w miastach i miasteczkach. A jeśli chodzi o leśne ścieżki i miejsca do odpoczynku nad wodą to było w czym wybierać.

Naszą bazą na kilka dni zostały DYLE, niewielka wieś w powiecie biłgorajskim i bardzo gościnne GOSPODARSTWO AGROTURYSTYCZNE MARKA. Ale zanim dotarliśmy do Dyl to pierwszy dzień spędziliśmy w Lasach Janowskich & Janowie Lubelskim gdzie chłopcy w lipcu tego roku byli na obozie sportowo-survivalowym zorganizowanym przez firmę Sosna Sport & Turystyka z Katowic | www.facebook.com/Sosna-sportturystyka.

PARK KRAJOBRAZOWY LASY JANOWSKIE jest terenem bardzo przyjaznym dla rowerzystów. Można tu spędzić kilka dni korzystając z licznych utwardzonych dróg leśnych i około 300 km sieci szlaków rowerowych. Nie ma tu znaczących różnic wysokości, więc jazda rowerem nie wymaga dużego wysiłku. Szlaki są dobrze oznaczone.

Naszą pierwsza trasą była LEŚNA TRASA ROWEROWA JANÓW - KRUCZEK - SZKLARNIA, która w dłuższym wariancie liczy ok. 26 km i taki wybraliśmy. Jest to łatwa i dość dobrze oznaczona trasa (na mapie niżej oznaczona dwiema grubszymi ciemnozielonymi liniami). Trasa ta biegnie szlakami oznaczonymi różnymi kolorami, więc warto mieć ze sobą mapę i przed startem zapoznać się z przebiegiem całej trasy. Krótszy wariant tej trasy liczy 19 km. Omija on Leśną szkółkę Gierłachy i Zajazd pod Kominkiem.

• Mapa szlaku w powiększeniu TUTAJ
  • Mapa Lasów Janowskich dla rowerzystów TUTAJ

Leśna Trasa Rowerowa prowadzi prawie na całym dystansie drogami leśnymi. Droga asfaltowa łączy jedynie pięciokilometrowy odcinek pomiędzy Ośrodkiem Edukacji Ekologicznej w Janowie Lubelskim a Szklarnią, gdzie wąską ścieżkę dla rowerów oddziela linia na asfalcie. Na szczęście ruch samochodowy nie jest tu duży i mamy więcej "z górki", więc ten odcinek pokonujemy dość szybko. Ścieżką pieszo-rowerową wydzieloną na lokalnej asfaltowej drodze pojedziemy także w okolicach zalewu w Janowie. Na całej trasie nie znaleźliśmy żadnego odcinka, który sprawiłby nam jakąkolwiek trudność techniczną.

Leśna Trasa Rowerowa to pętla, dlatego można wystartować z dowolnego miejsca. A my na miejsce startu wybraliśmy leśny parking obok Zajazdu przy Kominku w Pikulach (tutaj to miejsce na mapie). Stąd ruszyliśmy zgodnie z oznaczeniem Leśnej Trasy Rowerowej w kierunku Janowa Lubelskiego szlakiem oznaczonym kolorem czerwonym, który za chwilę połączył się ze szlakiem zielonym.

Miejscem startu może być także Zalew Janowski (jednak w wolne wakacyjne dni może tu być tłoczno) lub Ośrodek Edukacji Ekologicznej Lasy Janowskie (ul. Bohaterów Porytowego Wzgórza 35H).

Dzięki tej Leśnej Trasie, która prowadziła nas naprawdę ładnymi leśnymi ścieżkami, odwiedziliśmy kilka ciekawych miejsc. Jadąc od Zajazdu pod Kominkiem w stronę Janowa najpierw mijamy Leśną Szkółkę Gierłachy - ścieżka rowerowa prowadzi wzdłuż płotu szkółki.

Tuż przed Janowem Lubelskim dotarliśmy do mostku na RZECZE TRZEBENSZ, jednej z najczystszych rzek w województwie lubelskim. Nieco dalej znaleźliśmy  UROCZYSKO KRUCZEK, miejsce przesiąknięte wojenną historią Polski. W czasie powstania styczniowego był to punkt przerzutowy ludności, żywności i amunicji z Galicji do Kongresówki, a w trakcie II wojny światowej był miejscem zbiórek i spotkań partyzantów z oddziałów NSZ i NOW-AK. Znajduje się tu drewniany pomnik - kapliczka upamiętniająca partyzanckie oddziały oraz kapliczka poświęcona św. Antoniemu oraz rzeźbiona w drewnie droga krzyżowa. Znana jest legenda, według której odpoczywał tu św. Antoni podczas swojej wędrówki z Leżajska do Radecznicy. Kiedy wstał z przydrożnego kamienia, wybiło pod nim źródełko, płynące tu do dnia dzisiejszego.

Z Uroczyska Kruczek jest już blisko do ZALEWU W JANOWIE, który dzięki działającemu tu Parkowi rekreacji ZOOM NATURY oferuje wiele atrakcji szczególnie rodzin z dziećmi. Ponieważ większość jeśli nie wszystkie z dostępnych atrakcji chłopcy zaliczyli kiedy byli tu na obozie, więc tym razem ograniczyliśmy się tylko do krótkiego odpoczynku nad wodą i odwiedzenia kawiarenki gdzie chłopcy polecili nam sprawdzone już wcześniej przez nich naprawdę dobre zapiekanki.

Zapraszamy Was do zapoznania się z ofertą Parku rekreacji Zoom Natury - jest ona naprawdę szeroka: plaża z wypożyczalnią sprzętu wodnego, park linowy, ciekawe laboratoria i wystawy, park kreatywny z dmuchańcami i ścieżki spacerowe - wszystko razem to świetna oferta dla osób, które aktywnie i mądrze chcą spędzić czas ze swoimi dziećmi.

Zdjęcia: Sosna Sport & Turystyka

Mijamy park linowy i mijamy kawiarenkę, a w kolejnym budynku na naszej trasie znajdujemy PUNKT INFORMACJI TURYSTYCZNEJ gdzie można otrzymać przewodnik po Lasach Janowskich, są w nim opisane wszystkie najważniejsze miejsca tej okolicy. Można tu kupić dużą i dość dokładną mapę Parku krajobrazowego Lasy Janowskie  (7 zł).

W lesie w okolicy zalewu w Janowie udało nam się zobaczyć kilka ciekawych zakamarków już poza szlakiem - tym razem chłopcy zabawili się w przewodników, ponieważ bardzo chcieli nam pokazać co takiego robili w tych lasach kiedy byli na obozie (a wiemy że działo się sporo ) W lesie znaleźliśmy m.in. zbudowane przez nich niedawno szałasy, "bagienko" i inne miejsca  które były na trasie ich leśnego survivalu. Byłam zaskoczona jak świetnie orientowali się na tych leśnych ścieżkach! Jeśli macie czas warto zagłębić się jeszcze w żółty szlak pieszy.

Opuściliśmy Zalew Janowski i udaliśmy się w kierunku OŚRODKA EDUKACJI EKOLOGICZNEJ LASY JANOWSKIE (ul. Bohaterów Porytowego Wzgórza 35H) gdzie można zobaczyć WYSTAWĘ PRZYRODNICZĄ i przespacerować się po LEŚNYM ARBORETUM. W pobliżu jest także SKANSEN LEŚNEGO TABORU KOLEJOWEGO, który mijamy jadąc już w kierunku Szklarni.

Wystawa przyrodnicza w Ośrodku Edukacji Ekologicznej Lasy Janowskie

Zdjęcia: Sosna Sport & Turystyka

Czas na dalszą drogę: kierunek Szklarnia. Początkowo jedziemy ulicą (ok. 800m), dalej na tej drodze jest już wydzielona ścieżka dla rowerów. Kiedy po prawej stronie zobaczymy wejście do Rezerwatu przyrody Szklarnia mamy trzy możliwości  - pierwszą, przedłużyć wycieczkę i odwiedzić także to miejsce (przez rezerwat prowadzi czerwony szlak pieszy). Druga możliwość to powrót krótszą drogą do Zajazdu pod Kominkiem czerwonym szlakiem rowerowym. My wybraliśmy trzecią możliwość i trzymając się dalej zielonego szlaku rowerowego jedziemy w kierunku wsi Szklarnia.

W Szklarni nasz zielony szlak skręca w prawo, poruszamy się drogą asfaltową o praktycznie zerowym ruchu. Po drodze mijamy OSTOJĘ KONIKA BIŁGORAJSKIEGO, ale łąki są puste... Dzień jest ciepły, więc konie najprawdopodobniej odpoczywają w lesie. W tym miejscu jest także wieża widokowa jednak w sierpniu była nieczynna i zabezpieczona przed wejściem taśmą. Później przed nami już tylko las, las i las. Leśne ścieżki bezpiecznie doprowadziły nas do miejsca gdzie zostawiliśmy samochód.

Na ścieżki rowerowe Lasów Janowskich wróciliśmy jeszcze w ostatnim czyli piątym dniu naszego pobytu w tej okolicy. Wtedy wybraliśmy rowerowy Szlak Glinianych Garnków i Rezerwat przyrody Imielty Ług, ale o nich będzie już w następnym wpisie. W Lasach Janowskich pozostało nam jeszcze wiele ścieżek do odkrycia i wiele miejsc, wrócimy tu na pewno.

Jeśli także szukacie prostych i bezpiecznych tras na rodzinne rowerowe wycieczki to Lasy Janowskie będą idealnym punktem na Waszej liście.

A jeśli będziecie chcieli kiedyś wysłać Wasze dzieci na dobrze zorganizowany obóz z bogatym programem zajęć i gwarancją naprawdę bardzo ciekawych przygód to polecamy Wam letnie i zimowe wyjazdy organizowane przez firmę - Sosna Sport & Turystyka | www.facebook.com/Sosna-sportturystyka. Organizatorom dziękujemy za atrakcyjne 13 dni naszych dzieci i przy okazji dziękujemy także za użyczenie nam zdjęć do tego wpisu :)