Spacerowo... Zamek w Chudowie

Zdarzają się takie dni kiedy słońce za oknem nie pozwala siedzieć w domu. W ostatnią niedzielę i nam od rana pukało do okien. Wobec tak zachęcającego wołania tych ciepłych promieni nie pozostało nam nic innego jak znaleźć w najbliższej okolicy dobre miejsce do prawdziwie wiosennej fototerapii słońcem. I tak po kilkukilometrowej podróży znaleźliśmy się pod zamkiem w Chudowie.

Może na kimś kto nie bywał w tym miejscu naście lat temu zamek nie zrobi wrażenia, ale ja pamiętam jak zapomniane i zniszczone było kiedyś to miejsce. Tym bardziej cieszy mnie to, że zamek i jego okolica powoli odradza się i żyje dzięki ludziom, którzy tu przyjeżdżają.

Zamek w Chudowie położony jest z dala od miejskiego hałasu. Jeśli szukacie dobrego miejsca na mały spacer to jest to dobry adres. Jak się okazało "mały spacer" niekoniecznie znaczy krótki. W okolicy zamku krążyliśmy dwie godziny, a i tak powrót do domu został mocno oprotestowany przez młodszych członków rodziny.

Kilka kroków od zamku stoi topola, a w niej znajduje się znana Chatka słynnego Puchatka.

Ale Puchatka w chatce nie było... Na pewno poszedł do Królika - wyjaśnił mi Antoś, choć ja stawiałam na to, że być może wciąż śpi snem zimowym.

Topola będąca mieszkaniem Puchatka to największa topola kanadyjska rosnąca na terenie Polski. Tekla (tak ma na imię) ma największy obwód ze wszystkich topoli kanadyjskich w Polsce, wynosi on 7,24 m. A sama dziupla znajdująca się w jej pniu jest także prawdopodobnie największą dziuplą w Polsce.

Pod zamkiem nie można narzekać na brak przestrzeni, tutaj dzieci mają gdzie się wybiegać, latawce wylatać, a piłki wyturlać...

Zapomniałabym ...a szybowce poszybować :)

Nowością jest Bar przy Tekli działajacy od września ubiegłego roku - niewielki, ale z menu w sam raz na szybkie przepędzenie małego głoda, który lubi przyczepiać się do tych dłużej spacerujących.

W barze znajdziemy ciepłe i zimne napoje, ziemniaczane frytki, pociski i talarki (6 zł porcja), placki (7 zł), naleśniki (4-6 zł), zapiekanki (6,50 zł) lub hamburgery (6 zł), a także zestawy ze sznyclem, rybą lub nuggetsami (11-13 zł) oraz cztery rodzaje pierogów (po 7,50 zł).

Z większym głodem za plecami możemy przejść kilka kroków dalej
do Oberży "Czarny Koń".

W okolicy zamku znaleźć możemy niejedno miejsce do odpoczynku.

To tutaj odkryliśmy prosty, ale zajmujący naturalny plac zabaw czyli... kłodę o zróżnicowanym poziomie trudności. Kłoda w całej swojej rozciągłości wymagała zastosowania różnych technik przejścia i zajęła chłopaków na długo.

Przy zamku spoczął głaz narzutowy znaleziony w okolicach Taciszowa podczas budowy autostrady A4, jego waga to 18,4 tony. Na zdjęciu trzecia (i znów) nieudana próba dołączenia głazu do Antkowej kolekcji kamyków...

W tym bardzo ciężkim przypadku jedyne co Antkowi pozostało
to zrobić sobie z głazem pamiątkowe zdjęcie.

Chudów to także znane miejsce spotkań motocyklistów.

Krzyżuje się tu wiele szlaków rowerowych, sporo osób odwiedzających zamek wybiera właśnie ten środek transportu.

Jak się okazało dotrzeć pod zamek można także na czterech kopytach.

Jest jeszcze dość oryginalny labirynt, w którym mieliśmy okazję błądzić 3 lata temu.

Na razie labirynt jest nieczynny, ale mam nadzieję że w tym sezonie będziemy mieć więcej szczęścia niż w zeszłym, kiedy trzykrotnie chcieliśmy się do niego dostać, niestety bez skutku - albo trwał remont albo brak było kogokolwiek kto mógłby udzielić nam jakiejkolwiek informacji kiedy można przyjechać żeby kolejny raz nie zawieść dzieci.

Tak wygląda okolica zamku w Chudowie przed sezonem, a sezon w tym miejscu zacznie się wiosną (nie zapominajmy, że w kalendarzu wciąż trwa zima :) Jak co roku od końca kwietnia aż do końca września co tydzień organizowane tutaj będą tematyczne imprezy plenerowe. Warto już teraz zapoznać się z planem tegorocznych imprez i wybrać coś dla siebie.

Plan imprez na zamku w Chudowie w 2014 roku:

Od maja po przerwie konserwatorskiej czynne będzie Muzeum Zamku w Chudowie. Więcej o muzeum i o tym co można w nim znaleźć, a także relację z pewnej sezonowej imprezy szukajcie na blogu w sezonie :)