Wędrujemy... Zimowy spacer na Szczeliniec

Tym wpisem powoli żegnamy się już z tegoroczną zimą. W czasie zimowych ferii odwiedziliśmy uroczy zakątek Polski jakim jest Kotlina Kłodzka. Punktem obowiązkowym do odwiedzenia w tym rejonie jest piękny widokowy szczyt Szczelińca Wielkiego (919 m), najwyższego w paśmie Gór Stołowych.

Planując wejście na Szczeliniec znaleźliśmy ciekawą pętlę i z parkingu w Karłowie (w zimie bezpłatnego) poszliśmy najpierw bardzo spokojnym szlakiem niebieskim z zielonym, a dalej zielonym w kierunku Pasterki. Pasterka to maleńka miejscowość "na końcu świata" znana z bardzo urokliwego schroniska o tej samej nazwie, które z kolei znane jest z przepięknego widoku na góry.

Pasterka może być dobrą baza wypadową w największe atrakcje okolicznych gór. A my z Pasterki szlakiem żółtym poszliśmy w kierunku Szczelińca. Początkowo trasa wiodła spokojnie lasem aż doszliśmy do skrzyżowania szlaku z drogą asfaltową, od tego momentu do góry czekała nas już tylko wspinaczka utrudniona przez to że szlak miejscami był zmrożony, był lód i ślisko. Do samego schroniska na Szczelińcu doszliśmy szlakiem czerwonym, który odbija z żółtego.

Schronisko na Szczelińcu to wyjątkowe miejsce, nie dochodzi tu żadna droga, więc nie może tu wjechać żaden pojazd. Sprzed budynku rozciąga się przepiękna panorama na Karkonosze ze Śnieżką, Góry Sowie, Kamienne oraz Broumovskie Ściany. Z tarasów widokowych można oglądać niezapomniane wschody i zachody słońca.

Ferie śląskie, jeszcze górnośląskie ale już nie dolnośląskie, środek tygodnia, to dlatego w schronisku jest spokojnie...  W ciągu roku Szczeliniec odwiedza ok. 300 000 osób, a noclegi w schronisku trzeba rezerwować często z bardzo dużym wyprzedzeniem. Widoki z tarasu przed schroniskiem i rozległa panorama na okolicę warte były tej wspinaczki po lodzie.

Aby zamknąć naszą pętlę w dół do Karłowa schodzimy schodami, jest ich dokładnie 665, i szlakiem żółtym. Nie ukrywam - na schodach było dużo lodu i bardzo ślisko, więc zimą warto mieć tu na wszelki wypadek kijki i raczki. Poza sezonem zimowym na zejście polecamy czerwony szlak i tzw. trasę turystyczną, która zimą jest zawsze oficjalnie zamknięta i wchodzi się tam tylko na własną odpowiedzialność.

Kotlina Kłodzka jest świetnym miejscem na rodzinne wakacje. Poza spokojnymi szlakami w uroczych i niewysokich górach jak szlak prowadzący przez Błędne Skały, szlak Skalnych Grzybów, czy ten prowadzący na Górę Igliczną i do Ogrodu Bajek, w tej okolicy znajdziecie wiele innych atrakcji, które na pewno spodobają się dzieciom - muzea, kopalnie, twierdze i jaskinie... Ponieważ planujemy powrót w te okolice to mamy nadzieję, że w tym roku zgromadzimy materiał na "większy" wpis o rodzinnych wakacjach w Kotlinie Kłodzkiej.