Ferie w mieście... Częstochowa

Nasz wyjazd na kilkudniowe ferie w ulubione miejsce tej zimy się nie uda. Ale plan B też nas cieszy, bo dzięki niemu możemy dotrzeć do miejsc, w których jeszcze nie byliśmy. Na początek Częstochowa, która do tej pory widziała nas zawsze tylko na chwilę i tylko po drodze. Tym razem postanowiliśmy spędzić tu cały dzień co zaowocowało zaliczeniem trzech muzeów (wszystkie znajdują się na Szlaku Zabytków Techniki) i planetarium. Przez zupełny przypadek na wyjazd wybraliśmy środę, ale okazała się ona szczęśliwym dniem. Dlaczego? Zaraz się dowiecie :)

Pierwszym odwiedzonym przez nas miejscem było Muzeum Historii Kolei czynne tylko w środy (o tym mówiłam ;) od 10:00 do 13:00 i soboty od 10:00 do 15:00. W pozostałe dni można zwiedzić muzeum po wcześniejszym umówieniu się.

Wstęp do muzeum jest bezpłatny, ale przy drzwiach wejściowych znajduje się skarbonka - warto w niej coś zostawić. Muzeum opiekują się członkowie Towarzystwa Przyjaciół Kolei Warszawsko-Wiedskiej i oni też we własnym zakresie i z własnych środków wykonują wszystkie prace związane z udostępnianiem, konserwacją i zabezpieczeniem eksponatów, a mają ich pod opieką całkiem sporo. Wszystkie są zadbane, ładnie wyeksponowane i aż proszą się o to żeby je dotknąć, fotografować a nawet... przymierzyć :)

Po muzeum oprowadzają nas prawdziwi pasjonaci i znawcy tematu chętnie odpowiadający na wiele pytań i dzielący się swoimi wspomnieniami. Muzeum jest niewielkie, ale bardzo ciekawe. Spędziliśmy tu ok. 40 minut. Dla dzieci miejsce to będzie jeszcze ciekawsze kiedy zostanie uruchomiony symulator jazdy pociągiem - jest w planach - wtedy 40 minut na zwiedzenie na pewno nie wystarczy :)

Muzeum Historii Kolei
Częstochowa, ul. Pułaskiego 100 (budynek dworca Częstochowa Stradom)
tel. 502 128 687

Częstochowskie Muzeum Zapałek zgodnie z informacją przy drzwiach wejściowych miało być czynne tego dnia, ale na wejście do środka musieliśmy poczekać dłuższą chwilę. Nie zrażajcie się tym, że może nikt nie reagować od razu na dzwonek lub telefon. Warto próbować. Nie zniechęciliśmy się i okazało się, że pani przewodnik była zajęta oprowadzaniem stąd brak reakcji na dzwonek. A jeśli chcecie jechać do muzeum ze spokojem to najlepiej wcześniej zadzwonić i zapytać o wizytę.

Pierwsze zaskoczenie - to jest muzeum inne niż wszystkie co widać już kiedy stoi się na zewnątrz. A w środku? Wędrujemy po halach nieczynnej już fabryki wśród starych maszyn gdzie czas naprawdę się zatrzymał.

Drugim zaskoczeniem była droga jaką malutka zapałka musi przejść żeby stać się zapałką i że taka mała zapałka powstaje przy użyciu tak wielkich maszyn. Z panią przewodnik przeszliśmy całą drogę produkcji i pakowania od kawałka drewna osikowego do gotowego pudełeczka zapałek oczywiście z czarnym kotem.

Po wyjściu z hali był jeszcze czas na zakup pamiątek i obejrzenie wystawy zapałczanych etykiet z całego świata. Kolejnym trzecim już zaskoczeniem była wystawa niesamowitych rzeźb z jednej zapałki

Ostatnim punktem wizyty w muzeum był pokaz filmu dokumentalnego o pożarze zapałczarni w 1913 roku i drugi, na którym mogliśmy zobaczyć jak wyglądała praca w czynnej jeszcze fabryce i przypomnieć sobie cały proces produkcji zapałki. Odwiedzając fabrykę zimą pamiętajcie o ciepłych butach i ubraniu - zwiedzanie trwa ok. godziny i jest zimno.

Niestety tak jak w przypadku Muzeum Historii Kolei także i to muzeum jeszcze istnieje tylko dzięki pasjonatom. Oby jak najdłużej, bo jeśli go zabraknie to będzie ogromna strata dla miasta, tym bardziej warto odwiedzić to miejsce póki istnieje.

Częstochowskie Muzeum Zapałek
Częstochowa, ul. Ogrodowa 68
tel. 34 324 12 10
e-mail: sekretariat@zapalki.pl

Godziny otwarcia:
od poniedziałku do piątku od 8:00 do 15:00 (ostatnie wejście o godz. 14:00)
w soboty i niedziele po wcześniejszym uzgodnieniu telefonicznym

Bilety wstępu: 10 zł (normalny) i 5 zł (ulgowy)

Jedziemy dalej i z parkingu na Jasnej Górze przechodzimy do Parku Staszica i znajdującego się tam Muzeum Górnictwa Rud Żelaza. Jak się okazało w... środy wstęp do muzeum jest bezpłatny :)

Wystawę która pokazuje dzieje górnictwa rud żelaza zrealizowano w podziemnych korytarzach wydrążonych w parku. Na wystawie przedstawiono wyrobiska chodnikowe, komorę pomp, fragment „ściany” eksploatacyjnej z obudową i wyposażeniem w maszyny i urządzenia. W chodnikach i komorach ustawiono oryginalne maszyny i środki transportu. W sali ekspozycyjnej pokazano pełny zestaw narzędzi i maszyn służących w przeszłości w pracy górników. Muzeum zwiedzamy w dźwiękowym towarzystwie audioprzewodnika.

Muzeum Górnictwa Rud Żelaza

wtorek, czwartek, piątek od 9:00 do 15:30
środa od 11 do 17:30
sobota, niedziela od 11:00 do 17:00

Kasa biletowa znajduje się w Pawilonie Wystawowym obok. Grupy zwiedzających wpuszczane są co pół godziny. Bilet rodzinny 20 zł (2 osoby dorosłe + do 4 dzieci). W środy wstęp bezpłatny.

W sąsiedztwie muzeum jest plac zabaw dla dzieci. A sam park to idealne miejsce na spacer, także zimą.

Po drodze oczywiście odwiedzamy Jasną Górę w zimowej scenerii. A restauracja przy Domu Pielgrzyma to dobre miejsce jeśli szukacie taniego domowego obiadu.

Na koniec tego długiego dnia odwiedziliśmy Planetarium. Tak, Częstochowa ma planetarium o czym wcześniej nie wiedziałam, ale już wiem i dzielę się tą wiedzą z Wami. Seanse dla osób indywidualnych są oczywiście tylko w... środy o godz. 18:00 ;)

Planetarium jest niewielkie - jednorazowo wchodzi tu 50 osób. Mieści się w budynku Instytutu Fizyki Akademii im. Jana Długosza. Trafić tu można bardzo łatwo - charakterystyczną kopułę na ostatnim piętrze budynku widać z daleka.

Na seansie było tylko 8 osób, a zostaliśmy potraktowani jak cała wielka grupa godna uwagi. Był czas i na ciekawy seans i na ciekawe opowieści pani Agnieszki o zimowym niebie nad Częstochową. Siedzenia tak wygodne, że na koniec już prawie usnęliśmy wpatrzeni w zimowe gwiazdozbiory. Dziękujemy i polecamy :)

Kino sferyczne
Planetarium Instytutu Fizyki im. Jana Długosza
Częstochowa, Al. Armii Krajowej 13/15
Rezerwacja: tel. 34 361 49 18 wewn. 298 lub 533 946 576
e-mail: a.dymarek@ajd.czest.pl

Bilety: 15 zł (normalny) i 9 zł (ulgowy)

Co jeszcze warto zobaczyć w Częstochowie? Nie na wszystko wystarczyło nam czasu w ciągu tego jednego dnia, ale lista ciekawych miejsc jeszcze nie jest zamknięta. Następnym razem obowiązkowo odwiedzimy Rezerwat Archeologiczny (link) - tak, jak możecie się domyślić w środy wstęp jest bezpłatny ;)

Poza tym czeka na nas wszystko co można zobaczyć na Jasnej Górze od Skarbca po widok z wieży, a o czym więcej przeczytacie tutaj i tutaj.

Dla chętnych jest jeszcze Muzeum Monet i Medali Jana Pawła II, o którym więcej informacji tutaj.

Kto lubi rozległe widoki może oglądać Częstochowę z nieco wyższej perspektywy - do dyspozycji mamy wieżę Bazyliki Jasnogórskiej albo wieżę miejskiego Ratusza. Wieża Bazyli Jasnogórskiej czynna jest od 8:00 do 16:00 (nieczynna w okresie zimowym od grudnia do marca).