Wędrujemy... Różańcowy Szlak Maryjny | Meszna - Szczyrk

Różańcowy Szlak Maryjny prowadzi z Mesznej do Sanktuarium Matki Bożej Królowej Polski w Szczyrku i należy do najmłodszych w Beskidach - został wytyczony zaledwie kilka lat temu. Ma długość ok. 5 km i biegnie zboczem Magury w masywie Klimczoka w Beskidzie Śląskim czarnym szlakiem turystycznym na wysokości mniej więcej od 600 do 880 m n.p.m. Tym co wyróżnia go spośród innych beskidzkich szlaków to 19 stacji - kapliczek różańcowych, wykonanych w drewnie, ceramice i kamieniu przez osiemnastu rzeźbiarzy i twórców ludowych z okolicy.

Krótko o historii Różańcowego Szlaku Maryjnego...

Pierwszą figurkę do Tajemnicy Zwiastowania ufundowały dzieci komunijne z rocznika 2000 z ZSP w Mesznej, które w pielgrzymce zaniosły ją do Sanktuarium przez Cudowny Obraz Matki Bożej Królowej Polski w Szczyrku na Górce jako wotum za dar Komunii Świętej. Tam poświęcona została przez ks. Andrzeja Piotrowskiego - proboszcza z Mesznej w asyście księży Salezjanów. Niestety, zła pogoda uniemożliwiła dzieciom umieścić ją po drodze na szlaku. Wtedy z inicjatywy ks. proboszcza i Stowarzyszenia Rodzin Katolickich z Mesznej zrodził się pomysł utworzenia Maryjnego Szlaku Różańcowego z Mesznej do Sanktuarium na Górce. Na przełomie 2009/2010 roku powstało 19 stacji - kapliczek różańcowych, wykonanych w drewnie, ceramice i kamieniu przez osiemnastu rzeźbiarzy i twórców ludowych z okolicy - częściowo ufundowanych przez nich samych, a także przez ludzi dobrej woli. Dwudziesta stacja to Sanktuarium Maryjne w Szczyrku na Górce z Cudownym Obrazem Matki Bożej Królowej Polski, ukoronowanym Koronami Papieskimi w dniu 21 września 2008 roku przez ks. Kardynała Stanisława Dziwisza i ks. bp. Tadeusza Rakoczego.

Kapliczki różańcowe poświęcił 7 marca 2010 roku Ordynariusz Diecezji Bielsko-Żywieckiej ks. bp Tadeusz Rakoczy w kościele parafialnym w Mesznej. Dzięki uprzejmości Nadleśnictwa Bielsko i oddziału PTTK w Bielsku - Białej oraz ludzi dobrej woli, umieszczono je na czarnym szlaku turystycznym. 3 maja 2010 roku po raz pierwszy wyruszyła tą drogą parafialna pielgrzymka pątników z Mesznej i okolic.

Różańcowy Szlak Maryjny rozpoczyna się w Mesznej na końcu ul. Orczykowej, jest tu niewielki parking. Dzień był dość upalny, więc planowaliśmy przejść tę trasę tylko w jedną stronę (zakładaliśmy powrót ze Szczyrku do Mesznej autobusem) dlatego zostawiliśmy samochód bliżej centrum na parkingu przy kościele Niepokalanego Serca Najświętszej Maryi Panny (Meszna, ul. Sportowa 3). Niedaleko parkingu znaleźliśmy znaki, które poprowadziły nas do początku szlaku.

Początkowo szlak biegnie drogą dojazdową do Chaty na Groniu położonej na wys. 660 m n.p.m., jest to niewielka klimatyczna karczma z pensjonatem, gdzie warto zaplanować posiłek i odpoczynek. Koniecznie spróbujcie żurku lub pysznej herbaty z Gronia.

Spod Chaty na Groniu można pójść dalej szlakiem czarnym lub nieco krócej - żółtym. My wybraliśmy żółty, który po dość stromym podejściu połączył się ze szlakiem czarnym i to właśnie czarnego szlaku trzymamy się już do końca.

Kapliczka Matki Bożej na żółtym szlaku

Różańcowy Szlak Maryjny wyznaczony jest w granicach Krajobrazowego Parku Beskidu Śląskiego, na niektórych odcinkach tej trasy przy dobrej widoczności można podziwiać piękną panoramę Kotliny Żywieckiej z Jeziorem Żywieckim, Beskidu Małego, pasma Babiej Góry i Pilska oraz Tatr.

Trzymając się czarnego szlaku dochodzimy do Sanktuarium w Szczyrku na Górce. Stąd ul. Turystyczną schodzimy już w dół do centrum miejscowości (ok. 1 km).

Do sanktuarium dotarliśmy w sobotnie popołudnie, jednak warto tu przyjechać w któryś z dni kiedy udzielane są specjalne błogosławieństwa, m.in. dla dzieci (w drugą niedzielę miesiąca), dla małżonków (w trzecią niedzielę), matek oczekujących potomstwa (pierwsza sobota miesiąca) czy chorych (pierwsza środa), stąd też nazwa tego miejsca to Szczyrkowska Góra Błogosławieństw. Więcej informacji znajdziecie tutaj: Szczyrkowska Góra Błogosławieństw.

Grota Matki Bożej ze źródełkiem

Jeśli zostawiliśmy samochód w Mesznej to z centrum Szczyrku możemy wrócić do Mesznej autobusem. Najbliższy przystanek to Szczyrk Centrum (ul. Beskidzka).

Błogosławiony jesteś Boże nasz Ojcze, Ty pozwalasz nam z wiarą rozważać i sprawować Tajemnice Swojego Syna (...) Przez rozważanie drogi różańcowej umacniaj naszą wiarę, abyśmy z Maryją, Matką Jezusa rozważając w sercu Jego tajemnice radosne, światła, bolesna i chwalebne starali się naśladować je w życiu. Niech rozważanie drogi różańcowej i pielgrzymowanie tą drogą będzie dla nas mocą przeciwko złu i wszelkim przeciwnościom (...) Niech prowadzi nas na szczyty naszego życia i powołania w Bogu nas i przyszłe pokolenia... Niech uświęca nasze codzienne życie przez Chrystusa Pana naszego. Amen.

Słowa ks. bp Tadeusza Rakoczego wypowiedziane podczas poświęcenia kapliczek 7 marca 2010 roku.