Nowe i nienowe atrakcje Dębowca

Dębowiec wznosi się na wysokość 686 m n.p.m. w cieniu swojej sąsiadki Szyndzielni. Po ostatnich nowych inwestycjach stoki Dębowca stały się Bielsko-Bialskim Ośrodkiem Rekreacyjno-NarciarskimKiedy nie miałam dzieci raczej unikałam tak zabudowanych i doinwestowanych gór, ale... dzieci jak wiadomo wiele zmieniają.

A teraz czas na udogodnienia i atrakcje jakie możemy tu znaleźć, więc tak po kolei, patrząc z dołu do góry, mamy tu:

Parking (przewidziany na 110 samochodów) w dzień naszych odwiedzin z pewnością przeszedł test pojemności - słoneczna niedziela i koniec października zachęciły wielu turystów do skorzystania z ostatniej okazji do fototerapii słońcem. Alternatywnie można zaparkować "po sąsiedzku" przy Hali Widowiskowo-Sportowej.

Obok parkingu działa otwarty w tym roku Park linowy Dębowiec. Od razu zaznaczam, że nie korzystaliśmy, bo wybraliśmy tor saneczkowy, o którym będzie nieco później, ale park ładnie się prezentuje. Do wyboru jest pięć tras: od trasy Maluch dla najmłodszych przez trasę Junior i Standard po trasę Extreme. Na końcu skali trudności jest Diabelskie Wahadło czyli ekstremalna podniebna huśtawka zapewne wyzwalająca najwięcej adrenaliny.

Jadąc do góry mieliśmy okazję przyjrzeć się trasie dla najmłodszych - dla dzieci przygotowano tu 10 kolorowych przeszkód dość nisko zawieszonych i zabezpieczonych siatkami asekuracyjnymi. Koszt zabawy: 15 zł za bilet bez limitu przejść. Wszystko co nowe wygląda ładnie i świeżo, więc trudno byłoby się tu do czegoś przyczepić, jedynie do lokalizacji "startu" i "mety" sporo oddalonych od siebie, co wymusza konieczność przebiegnięcia kilkudziesięciu metrów po każdym ukończeniu trasy, a wiadomo że po trasie dla maluchów biega się w kółko... Ale być może dla pełnych energii dzieci to nie jest problem :)

Na stronie internetowej można znaleźć bardziej szczegółowe informacje: opis wszystkich tras
cennik i godziny otwarcia. Mając kartę Funpass zapłacimy mniej za zabawę w tym parku linowym: 10% taniej w lipcu i sierpniu i 15% w maju, czerwcu, wrześniu i październiku.

Przy dolnej stacji kolejki linowej znajdziemy także dużą bezpłatną siłownię na świeżym powietrzu i plac do gier zespołowych - można z niego korzystać bezpłatnie w godzinach otwarcia kolejki linowej, obiekt przystosowany jest do gry w piłkę nożną, siatkową, ręczną i koszykówkę.

Źródło: http://kolej-debowiec.pl
Źródło: www.debowiec.beskidy.pl

Kolej linowa z czteroosobowymi kanapami ma długość 600 m. Kanapa jechała bardzo wolno, mimo tak krótkiej trasy podróż na górę zajęła nam 15 minut (z powrotem podobnie). Koszt przejazdu bardzo przyjazny - bilet w jedną stronę to wydatek 4 zł (3 zł ulgowy), a w obie strony 7 zł (6 zł ulgowy). W budynku dolnej stacji kolejki znajdziemy bezpłatne toalety.

W sezonie zimowym stok pod wyciągiem zamienia się w sztucznie naśnieżaną i oświetloną zjazdową trasę narciarską (600 m długości, różnica poziomów 105,5 m), poza tym jest tu wyciąg zaczepowy dla dzieci o długości 84 m, a w planach także snowpark dla snowboardzistów.

Po zejściu z kanapy oczywiście obraliśmy kierunek: plac zabaw, bo i dla niego znalazło się tu miejsce przy schronisku. Plac zabaw umilił dzieciom czas oczekiwania na posiłek - w tym dniu wyjątkowo długo czekały na pierogi, w kolejce do bufetu spędziłam pół godziny. Plac zabaw jest ogrodzony i wysypany piaskiem, zamontowano tu m.in. urządzenia wspinaczkowe (skałki i piramidki), huśtawki, równoważnię, karuzelkę i wagonik.

W schronisku można posilić się ciepłym posiłkiem. Do wyboru m.in. pierogi z mięsem, jagodami albo ruskie (12 zł), gołąbek z sosem pomidorowym (8 zł), bigos - także w wersji wegetariańskiej wywołującej uśmiech stojących w kolejce panów (8 zł), fasolka po bretońsku (8 zł), barszcz z krokietem (7,50 zł), zestawy kotlet schabowy-ziemniaki-kapusta zasmażana (19 zł) lub kotlet-frytki-surówka (21 zł).

Przed budynkiem znajduje się taras widokowy z ławkami i stołami.

Przy schronisku znajduje się węzeł szlaków turystycznych na Szyndzielnię (2 godz.), Klimczok (2 godz. 30 min.), Błatnią (3 godz. 40 min.) dojść stąd można do dolnej stacji kolejki linowej na Szyndzielnię (10 minut) i do przystanku autobusowego w Olszówce Górnej (10 minut).

Osoby, które chcą ze Schroniska pod Dębowcem zejść (lub oczywiście wejść) pieszo, mogą w sezonie letnim skorzystać ze ścieżki edukacyjnej wyznaczoną trasą. Na trasie umieszczono sześć tablic ze zdjęciami i informacjami na temat okolicznej flory, do tego ławki i stoliczki pozwalającą odpocząć wśród zieleni, obecność cieków i oczek wodnych podobno sprzyja występowaniu płazów.

Poniżej schroniska znajduje się kaplica wybudowana przez księży pallotynów, od maja do września w każdą niedzielę o godz. 16 odprawiana jest tu Msza św.

I ostatnia atrakcja - położony na Słonecznej Polanie tor saneczkowy, który bardzo lubimy. Schodzimy do niego ok. 300 m w dół od schroniska. Chłopcy, jak to chłopcy, lubią wszelkie tory saneczkowe, szczególnie takie na których można osiągnąć wymarzoną prędkość, ale ten akurat ja darzę większą sympatią ze względu na cennik. Jest to jedyny znany mi tor, na którym można się bawić i jednocześnie nie zrujnować: za 30 zł chłopcy zjechali ze mną w sumie 10 razy.

Ponieważ dziecko dopiero w wieku mniej więcej 7-8 lat może z tego typu torów korzystać samodzielnie, więc regulamin wymaga aby młodsze jechało z opiekunem - jest to zrozumiałe. Do tej pory korzystaliśmy także m.in. z toru w Kluszkowcach (przyznam - pięknie położonego), a także na Czantorii i górze Żar i wszędzie zjeżdżając z dzieckiem musiałam płacić podwójnie - za niego i także za siebie, a można powiedzieć że raczej nie miałam wyboru, po prostu musiałam jechać czy chciałam czy nie. Na Dębowcu dzieci do lat 8 korzystają z toru bezpłatnie, płaci tylko opiekun. Starsze dzieci mogą już jeździć same, więc nie potrzebują opiekuna.

Z toru na stoku Dębowca można korzystać przez cały rok, ponieważ rynna jest podgrzewana pojeździmy tu także zimą (jak widać na załączonym filmie). Wtedy na tor zajrzeliśmy pierwszy raz wracając z dolnej stacji kolejki linowej na Szyndzielnię (drogę dojścia do toru znajdziemy także idąc z parkingu do stacji kolejki).

Tor na stoku Dębowca ma długość 410 m i różnicę wysokości 30 m, 4 pełne łuki, 3 tunele i 4 esy. Dla porównania letni tor saneczkowy na Czantorii ma 700 m, 9 zakrętów i różnicę poziomów 50 m.

Na koniec jedne z ostatnich w tym roku tak pogodne jesienne widoki z polany pod Dębowcem...

Pytanie brzmi... Co dalej? :)

Informacje & adresy:

Bielsko-Bialski Ośrodek Rekreacyjno-Narciarski "Dębowiec"
ul. Karbowa 55
43-316 Bielsko-Biała
strona internetowa: www.debowiec.beskidy.pl
Dojazd autobusem MZK nr 7 do przystanku Karbowa/Hala Sportowa.

Kolejka linowa Dębowiec

e-mail: biuro@torsaneczkowy.bielsko.pl
tel. 33 827 55 67 i 605 216 965
strona internetowa: www.torsaneczkowy.bielsko.pl

Ceny biletów indywidualnych: 1 przejazd - 4 zł, 2 przejazdy - 7 zł, 5 przejazdów - 16 zł, 10 przejazdów - 30 zł.