Spacerem... Januszkowa Góra

W ostatnim czasie jeszcze cieszyliście się zimą czy już szukaliście wiosny? ;) My zainwestowaliśmy W SZUKANIE WIOSNY w miejscu, które jest dla nas PEWNIKIEM jeśli chodzi o pierwsze jej "objawy" i dość spontanicznie wylądowaliśmy w gminie OLKUSZ na Jurze-Krakowsko-Częstochowskiej. W tych przyjemnych okolicach znajduje się REZERWAT PRZYRODY PAZUREK, który nie raz był już celem naszych wczesnowiosennych wypraw, ale tym razem postanowiliśmy odbić z pazurkowego szlaku w stronę JANUSZKOWEJ GÓRY, na której nasze stopy jeszcze nie miały okazji stanąć :)

Koniecznie zaplanujcie spacer w tych okolicach w poszukiwaniu wiosny - jest to absolutnie obowiązkowa wiosenna wycieczka i miejsce które jest w naszym rodzinnym TOP 10 miejsc dobrych na spacer o każdej porze roku, ale wiosną szczególnie :)

A teraz idziemy już na JANUSZKOWĄ GÓRĘ...

START: Parking leśny przy rezerwacie Pazurek - tutaj to miejsce na mapie | link

Z sieci szlaków tej okolicy wykroiliśmy 9 km szlak spacerowy, który na krótkim odcinku prowadził przez Rezerwat przyrody Pazurek, a później szliśmy już szlakiem zielonym prosto na wzgórze o wysokości 449 m. Szlak prowadzi przez bardzo ładny las, a w jednym miejscu przecina bardzo ruchliwą drogę. Już na ostatnim odcinku pod szczytem szło się nieco trudniej, na ścieżce leżały gałęzie - efekt chyba niedawno prowadzonej tu wycinki.

SPACEREM NA JANUSZKOWĄ GÓRĘ...

Szczyt Januszkowej Góry ma dość strome stoki, w niektórych miejscach ich nachylenie dochodzi do 40%. W partiach szczytowych znajdują się liczne wapienne ostańce. A najwyższy z nich jest naprawdę ogromny! Na skałach tych w sezonie można spotkać osoby uprawiające wspinaczkę skalną.

Poniżej szczytu znajduje się wejście do jaskini JANUSZKOWA SZCZELINA - uznawanej za trzecią co do głębokości jaskinię na terenie całej Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej (56 m). Aby przypadkowo do niej nie wpaść (istnieje takie ryzyko...) wejście do jaskini zostało ogrodzone drewnianą barierką.

Skąd wzięła się nazwa Januszkowa Góra? Nazwa wzgórza pochodzi od legendarnego zbójnika Januszka, który podobno ukrywał się w lasach tego wzgórza.

Planowane jest w tym miejscu utworzenie rezerwatu przyrody - występuje tu około 180 gatunków roślin naczyniowych, z czego 26 chronionych, a 10 to gatunki o charakterze górskim. Swoistą ciekawostką są rosnące tu storczyki. Czyli jak możemy się domyślać, tak jak i w rezerwacie Pazurek, tak i w tym miejscu jest szansa na naprawdę piękną wiosnę :) Jeśli połączycie spacer na Januszkową Górę z przejściem całą ścieżką dydaktyczną Rezerwatu przyrody Pazurek będziecie mieć powody do miłych wiosennych wzruszeń ;)

JANUSZKOWA GÓRA + REZERWAT PAZUREK

BARDZO polecamy wiosną! REZERWAT PAZUREK + GÓRA STOŁOWA

Do zobaczenia na szlaku :)